19 stycznia 2024    |    Justyna Schaefer-Kurkowiak    |    Corporate Social Responsibility

Budowanie partnerstw

Dlaczego warto budować partnerstwa?

Przedsiębiorstwo w ramach realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju może współpracować m.in. z organizacjami non-profit, podmiotami publicznymi i edukacyjnymi, niezinstytucjonalizowanym społeczeństwem obywatelskim oraz oczywiście z innymi przedsiębiorstwami i organizacjami wspierającymi rozwój idei CSR/ESG (więcej w poniższej grafice). Przyjrzyjmy się bliżej zaletom budowania międzysektorowych partnerstw na przykładzie współpracy przedsiębiorstw z organizacjami non-profit w ramach CSR. Świat biznesu i NGO bardzo się różnią, ale to właśnie te różnice często są idealnym argumentem za nawiązaniem współpracy. Okazuje się bowiem, że główne potrzeby organizacji pozarządowych oraz motywacje do działań CSR przedsiębiorstw świetnie się uzupełniają.


Pieniądze jako pierwsza nitka współpracy

Według raportu „Kondycja organizacji pozarządowych. Trendy 2002-2022” wydanego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor, największą bolączką NGO były i nadal są trudności w zdobywaniu funduszy lub sprzętu niezbędnego do realizowania działalności. W 2021 roku ten problem deklarowało aż 67% organizacji. Do trudności w pozyskiwaniu funduszy dochodzi brak stabilności przychodów, z którą zmaga się wiele organizacji i która utrudnia m.in. planowanie w dłuższej perspektywie czy zatrudnianie pracowników. Po drugiej stronie mamy zaś przedsiębiorstwa, dla których wsparcie finansowe organizacji non-profit i darowizny są najłatwiejszą formą działań prospołecznych, które przy okazji pozytywnie wpływają na wizerunek firmy. Nic więc dziwnego, że jest to częsta praktyka. Według raportu „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej z 2021 roku” aż 64% przedsiębiorstw deklarowało udzielanie wsparcia finansowego i rzeczowego dla lokalnych stowarzyszeń, szkół, fundacji, innych podobnych organizacji.

Ręce do pracy potrzebne od zaraz

Kolejnym problemem wskazywanym przez NGO jest zmniejszające się zaangażowanie ludzi. Według badań Stowarzyszenia Klon/Jawor spada zarówno liczba osób angażujących się dorywczo, jak i tych, które ściśle współpracują z organizacjami. Spada też odsetek organizacji, które działają wyłącznie w oparciu o wolontariat, czyli nie mają płatnego zatrudnienia. W 2006 roku organizacji funkcjonujących jedynie w oparciu o wolontariat było aż 74%, w kolejnych latach proporcje te zmieniały się na korzyść płatnego angażowania do pracy. W 2012 i 2015 roku 45% NGO działało jedynie w oparciu o pracę społeczną, a w 2021 roku było to już 35% podmiotów sektora NGO. To z kolei wpływając na podnoszenie kompleksowości, stabilności i profesjonalizmu ich działania, jeszcze bardziej napędza wspomnianą potrzebę większego i bardziej stabilnego finansowania organizacji pozarządowych. Po stronie biznesu widzimy zaś duże zainteresowanie wolontariatem pracowniczym, który daje przedsiębiorstwom mnóstwo korzyści – od większego zaangażowania i satysfakcji pracowników, przez zwiększenie atrakcyjności marki pracodawcy, po możliwość bezpośredniego wsparcia lokalnej społeczności. Według wspomnianego już raportu „CSR w praktyce” realizowanie wolontariatu pracowniczego deklaruje około 40% przedsiębiorstw. Programy wolontariatu pracowniczego są przy tym często oparte o stałe partnerstwa z NGO-sami. Pozwalają one z jednej strony zapewnić pracownikom zróżnicowaną ofertę wolontariatu, a z drugiej uzupełniają brakujące zasoby ludzkie w działalności organizacji pozarządowych. To rozwiązanie dotyczy jednak przede wszystkim dużych, ogólnokrajowych organizacji. Mniejsze, lokalne NGO często za to stają się partnerami biznesu podczas realizowania akcji społecznych i ekologicznych przez pracowników wolontariuszy z firmowych grantów.


W stronę współpracy na rzecz środowiska naturalnego

Zarówno w działaniach pojedynczych podmiotów, jak i partnerstwach widać rosnące trendy ekologiczne. Zmiany te napędza nie tylko kryzys klimatyczny i związane z nim terminy osiągnięcia neutralności klimatycznej, ale też coraz większa świadomość społeczeństwa i jego rosnące oczekiwania wobec biznesu czy administracji publicznej. Wzrasta zarówno odsetek organizacji non-profit prowadzących działalność związaną z ekologią i ochroną środowiska (wg raportu „Kondycja organizacji pozarządowych w 2021” wydanego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w 2018 roku było to 12% organizacji, a w 2021 już 16%), jak i przedsiębiorstw realizujących działania proekologiczne. W badaniu „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” z 2021 roku aż 77% respondentów deklarowało, że w ich przedsiębiorstwach są prowadzone działania na rzecz klimatu. W raporcie Deloitte „Climate check 2021: klimat i perspektywa biznesu” aż 22% przedstawicieli biznesu wskazało zaś współpracę z innymi przy opracowywaniu rozwiązań o charakterze holistycznym jako działanie, od którego w największym stopniu zależy postęp w dziedzinie ochrony środowiska. To rodzi przestrzeń na wymianę wiedzy z różnymi organizacjami i umożliwia mądrzejsze działania na rzecz środowiska naturalnego.

Kiedy partnerstwa rozkwitają?

Zarówno przykład finansów i wolontariatu, jak i współpraca na rzecz środowiska naturalnego pokazuje, że stałe partnerstwa przynoszą więcej korzyści obu stronom. Nie tylko dają poczucie większej stabilności finansowej wspieranym organizacjom, ale też ułatwiają podmiotom zrozumienie swoich potrzeb, zbudowanie partnerskich relacji i realizowanie ciekawszych, bardziej złożonych projektów. Przede wszystkim zaś pozwalają na skuteczniejsze rozwiązywanie problemów społecznych. Niestety, takie formy współpracy wciąż nie są zbyt częste. Według badania Stowarzyszenia Klon/Jawor aż 65% organizacji non-profit deklaruje kontakt z przedsiębiorstwami, a jedynie 7% określa ten kontakt jako częsty i regularny . Krótka, dorywcza współpraca między organizacjami rzadko kiedy przynosi jednak tak dobre efekty, jak długofalowa relacja oparta na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu podejścia swoich partnerów. Pozostaje mieć nadzieję, że wraz z coraz większym zaangażowaniem biznesu w sprawy społeczne i ekologiczne, będzie także rosnąć otwartość przedsiębiorstw na budowanie partnerstw z innymi organizacjami.

Źródło: Kondycja organizacji pozarządowych w 2021r., Stowarzyszenie Klon/Jawor

Justyna Schaefer-Kurkowiak Ekspertka ds. budowania partnerstw | Centrum PISOP, Prezeska Zarządu Fundacji NIWA Edukacji i Rozwoju

więcej informacji