21 grudnia 2023    |    Justyna Schaefer-Kurkowiak    |    Dobre praktyki

17 powodów, by współpracować

Cele ONZ – skoncentrowane na ludziach, planecie, dobrobycie i pokoju – przyniosą spodziewane zmiany, jeśli ich realizacja spięta będzie klamrą współpracy partnerów: prywatnych, publicznych i społecznych.

 

Świadome wyzwań społeczno-gospodarczych i  odpowiedzialne firmy włączają się w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju, wybierając spośród 16 tematycznych ten cel, który jest dla nich szczególnie istotny, który łączy się z  ich działalnością i  na który chcą oddziaływać. Bez względu na to, który obszar przedsiębiorstwo wdraża np. działania na rzecz równości, przeciwdziałanie głodowi, dobre zdrowie i  jakość życia, działania w dziedzinie klimatu istotne jest, by przyłączyć się do ostatniego z nich – 17. celu – skupionego na partnerstwie. na rzecz zrównoważonego rozwoju. Cel ten zakłada rozwijanie współpracy partnerów z różnych sektorów. Jak możemy przeczytać w opisie 17 celu: skuteczna realizacja Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju wymaga partnerskiej współpracy między rządami, sektorem prywatnym i społeczeństwem obywatelskim. Takie inkluzywne partnerstwa powinny być budowane w  oparciu o  zasady i  wartości, wspólną wizję i  wspólne cele, które stawiają człowieka i  naszą planetę w  centrum działań. Potrzebujemy takich partnerstw na szczeblu globalnym, regionalnym, krajowym i lokalnym1.

Partnerstwo krok po kroku

Bez biznesu kształtowanie zrównoważonego świata i  budowanie pomyślnej przyszłości dla każdego człowieka nie jest możliwe. Z drugiej strony wyzwania stojące przed światem oraz zawarte w  Agendzie 2030 zadania do wykonania to szansa dla biznesu, by podejmować innowacyjną działalność. Biorąc jednak pod uwagę wielość założeń i  liczne ograniczenia wiadomo, że tylko we współpracy cele te mogą zostać osiągnięte. Jak jednak tę kooperację budować w  sposób efektywny, skuteczny i trwały?

Wybór celów i partnerów

Zakładając, że firma ma wybrane Cele Zrównoważonego Rozwoju, do realizacji których chce się przyłączyć, kolejnym krokiem powinno być zidentyfikowanie przez nią interesariuszy, z  którymi można w tym zakresie działać. Naturalnymi partnerami dla biznesu przy realizacji SDGs są m.in.: fundacje, stowarzyszenia, szkoły, uczelnie, instytucje publiczne, aktywiści, inni przedsiębiorcy tradycyjni, jak i  społeczni. Partnerstwo powinno łączyć różne podmioty na rzecz określonych celów. Co więcej, jak przekonuje profesor Bolesław Rok, zdefiniowanie wspólnych celów jest powiązane z określeniem formy partnerstwa. Wyróżnić można trzy formy partnerstwa:

• pierwsze o  najbardziej biznesowym charakterze to partnerstwo zorientowane na produkty lub usługi. Najczęściej łączy ono biznes z  sektorem obywatelskim i  naukowym, a  w  wyniku współpracy opartej m.in. na profesjonalizmie i  nowoczesnej technologii prowadzi do wprowadzenia na rynek nowych produktów społecznie odpowiedzialnych.

• drugie z kolei partnerstwo jest zorientowane na uczestników. Zwykle na jego czele stoją rozpoznawalni liderzy, którzy potrafią połączyć wielu partnerów biznesowych i  publicznych do współpracy na rzecz określonego celu. Niekiedy partnerstwo zorientowane na uczestników buduje się na silnej bazie członkowskiej. Przy tym rodzaju partnerstwa nie efektywność biznesowa jest najistotniejsza, a wspólne działania i więzi.

• trzecia forma to partnerstwo zorientowane na użytkowników, inaczej można je też określić jako partnerstwo samopomocowe. Łączy ono organizacje z  różnych sektorów, gdzie każda ma te same prawa. Może mieć charakter długoterminowy i odpowiadać na określone wyzwania społeczne. Może też być tworzone ad hoc w odpowiedzi na konkretną sytuację mobilizującą do wspólnego działania2.

Plan działania

Każde partnerstwo powinno opierać się na określonych regułach. Wśród nich mogą się znaleźć takie zasady, jak np.:

1. równorzędność partnerów wobec siebie

2. dobrowolność uczestnictwa

3. wspólne planowanie i podejmowanie decyzji

4. innowacyjność i kompleksowość podejmowanych działań

5. zaufanie, otwartość i jawność działań

6. skuteczna komunikacja

7. łagodzenie konfliktów

8. poszerzanie kręgu partnerskiego.

Działanie partnerstwa, poza przyjęciem wspólnych zasad, z pewnością ułatwi wypracowanie planu działania. Wybór wspólnych celów, wskazanie grup odbiorców, określenie priorytetowych działań i rezultatów, jakie partnerstwo chce osiągnąć, pozwoli lepiej zaplanować współpracę i  monitorować postępy, ale też uniknąć nieporozumień np. co do kierunków wspólnych inicjatyw. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę, że każdy z partnerów może mieć do zrealizowania swoje indywidualne cele. Wsparciem dla partnerstwa może być wybór lidera (jednego z  członków partnerstwa), który będzie przewodniczył współpracy, rozdzielał zadania, pilnował harmonogramu, ale też dbał o utrzymanie przyjętego, wspólnego kierunku działania.

Zagrożenia

W  nowym partnerstwie pokłada się zwykle duże nadzieje. Jego członkowie na początku pełni są entuzjazmu i  zapału do wspólnego działania. Z  czasem jednak ta chęć i otwartość może słabnąć, zwłaszcza jeśli pojawiają się bariery i problemy. W  partnerstwie występuje pewien zakres stałych zagrożeń i  wyzwań, do których należą między innymi:

1. większa skłonność do pracy ze znanymi członkami partnerstwa

2. obawy związane z ujawnianiem informacji o swoim podmiocie

3. potrzeba osiągnięcia szybkiego rezultatu, nastawienie na określony wynik, nie zaś na sam proces

4. niechęć do podejmowania trudnych tematów

5. w przypadku partnerstwa międzysektorowego – brak zrozumienia specyfiki działania.

Lista zagrożeń może być oczywiście znacznie dłuższa, jak zauważyli autorzy publikacji: „Partnerstwo publiczno-społeczne. Polecam!” Partnerstwo wymaga wykształcenia i  zachowania partnerskich relacji, dlatego wyzwaniem jest inwestowanie w integrację, stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i  spójności założeń, przy tym nie wolno unikać różnic i  ścierania poglądów. Nastawienie na wynik jest naturalną motywacją, nie może on jednak przyćmić szerszych założeń.

W czerwcu 2022 r. poznańskie firmy w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Centrum PISOP oraz Teatrem Muzycznym i Miastem Poznań zorganizowały koncert dla wolontariuszy za ich zaangażowanie na rzecz wsparcia osób uciekających przed wojną z Ukrainy. Fot. Centrum PISOP

Dobre praktyki

W czerwcu 2017 r. w Polsce zainicjowane zostało partnerstwo na rzecz realizacji SDGs. Celem partnerstwa jest zintegrowanie we współpracy przedstawicieli różnych środowisk na rzecz efektywnego osiągania celów zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa zwiększa świadomość coraz szerszych kręgów odbiorców nt. istnienia celów zrównoważonego rozwoju, ich znaczenia dla poszczególnych grup społecznych oraz potrzeby współpracy w  efektywnej ich realizacji. Każdy z  partnerów, poza podpisaniem wspólnej deklaracji, dodatkowo wskazuje zobowiązania w  ramach jakiego z Celów Zrównoważonego Rozwoju będzie działać. Partnerstwo zrzesza 150 podmiotów, w  znacznej części przedstawicieli biznesu, a  jego koordynatorem jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przykładem lokalnych działań na rzecz SDGs jest z  kolei nieformalne partnerstwo firm skupionych wokół Asa Biznesu. Regularne spotkania przedstawicielek i  przedstawicieli firm, organizowane przez Stowarzyszenie Centrum PISOP, dają przestrzeń do prowadzenia otwartej dyskusji o  sukcesach i  wyzwaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem. Partnerstwo może się także pochwalić wspólną inicjatywą: koncertem dla wolontariuszy zaangażowanych w  pomoc dla Ukrainy w czerwcu 2022 r. Przykładem współpracy firm i organizacji pozarządowych na rzecz flory i fauny na lądzie są inicjatywy Green Walk Around The Block bądź Spacer z  mentorami. Liderami tego partnerstwa są firmy zrzeszone w ABSL we współpracy ze Stowarzyszeniem Centrum PISOP (więcej na ten temat w artykule: Wokół wspólnego celu, str. 18). Cele Zrównoważonego Rozwoju nazywane są największym światowym korporacyjnym przedsięwzięciem. Przedsiębiorstwa do swoich strategii i  działań włączają powszechne wartości i zasady odnoszące się do praw człowieka, pracy, środowiska i  zwalczania korupcji. Biznes jest siłą, która może czynić dobro w  życiu gospodarczym i  społecznym. Opowiadając się za zrównoważonym rozwojem, sektor komercyjny może wziąć na siebie odpowiedzialność i  przyczynić się do budowy lepszego świata. Przy budowaniu solidnych partnerstw może liczyć na efektywną współpracę z innymi podmiotami.

Artykuł pojawił się pierwotnie w wydaniu drukowanym Asa Biznesu 

Justyna Schaefer-Kurkowiak Ekspertka ds. budowania partnerstw | Centrum PISOP, Prezeska Zarządu Fundacji NIWA Edukacji i Rozwoju

więcej informacji